מדוע אצלנו לא הוקם "כח משימה" למיגור הקורונה?

  • ראשי
  • מדוע אצלנו לא הוקם "כח משימה" למיגור הקורונה?

תוכן עניינים

מדוע אצלנו לא הוקם "כח משימה" למיגור הקורונה?

ד"ר אבנר ברנע

נשמעת ביקורת ציבורית רחבה על ההיערכות הממלכתית בישראל להתמודדות עם משבר הקורונה. מעבר לכתבות בעיתונות הכלכלית, שחלקן מקיפות ומעמיקות, נעשתה עבודה מקיפה בנושא על ידי ועדת הקורנה של כנסת בראשות ח"כ עופר שלח. מדוח הביניים של הועדה שפורסם ב-7 אפריל 2020 עולה ביקורת חריפה על היערכות המדינה לקראת המשבר ואופן ניהולו.

 

דר אבנר ברנע זמן ישראל

אחת ההמלצות החשובות היא "הקמת גוף לניהול משברים לאומיים". הועדה מציינת כי "החלטות כבדות משקל התקבלו בפורום מצומצם, שכלל פרט לראש הממשלה את מנכ"ל משרד הבריאות ולאחר מכן מנכ"ל משרד האוצר". לדעת חברי הוועדה, מדובר ב"כשל מחשבתי וארגוני". הועדה קובעת כי "לא מונה אופרטור שיתפקד כרמטכ"ל האירוע, מתחת לדרג המדיני. לא הוקם גם קבינט קורונה בממשלה כדרג העל לקבלת החלטות". דוח ועדת הקורונה של הכנסת מהדהד נכונה ביקורת נוקבת על אופן ניהול המשבר שאינו עומד בדרישות האפקטיביות המערכתית.

ועדת הקורונה מציינת כי "החלטות כבדות-משקל התקבלו בפורום מצומצם שכלל, פרט לרה"מ, את מנכ"ל משרד הבריאות ולאחר מכן מנכ"ל משרד האוצר". לדעת חברי הוועדה, מדובר ב"כשל מחשבתי וארגוני"

משבר הקורונה נראה כמקרה של חוסר עבודת מטה נכונה, שמאפיין מאד את המנהל הציבורי בישראל מזה שנים רבות. המשמעות המעשית של חוסר עבודת מטה ו/או עבודת מטה בלתי נכונה היא העדר מערכת ניהולית מסודרת שמתאמת בין כל הגופים, וקבלת החלטות שאינה מביאה בחשבון של כל השיקולים הרלוונטיים לפני ההחלטה. ולאחר שמתקבלת ההחלטה, המערכת סובלת מחוסר מעקב שיטתי על אופן יישום ההחלטות ושיתוף במידע לצורך שיפורים ושינויים.

מדוע חשוב ניהול מרכזי במצב משברי? התאוריות הניהוליות מדגישות את הצד הפורמלי, ומציינות כי הבסיס לעבודה יעילה הוא הגדרה ברורה של תחומי טיפול וסמכויות. הדבר בעל משמעות מיוחדת בעבודת מטה ובתיאום מול יחידות הקו ("השטח"), שמטבעה כרוכה בדינמיקה של התנגשות בין יחידות שונות הפועלות באותה סביבת פעילות. הגדרה לא ברורה של הסמכויות ותחומי האחריות, יוצרת קרקע פורייה להתפתחות חיכוכים וקונפליקטים ועלולוה להביא לחוסר יעילות, לדוגמא ע"י אי ביצוע פעולות נדרשות או ביצוע פעולות כפולות ללא תיאום, ואי עמידה בהחלטות שסוכמו.

אופי עבודת המטה ומורכבות הנושאים המטופלים, מחייבים תיאום יעיל בין יחידות המטה ליחידות הקו ("שטח"). הצלחת תיאום זה מושגת בד"כ על ידי מערכת של מנגנוני תיאום פורמליים ולא-פורמליים. למרות שיש חשיבות רבה ליחסים לא-פורמליים כבסיס לפעילות ולתיאום, לא רצוי לבסס את שיתוף הפעולה ואופן קבלת ההחלטות על גורם זה.

הבעיה מחריפה במקרים בהם השתבשו היחסים האישיים שהביאו לחוסר תיאום. אחת התוצאות העגומות של עבודת מטה חסרה או בלתי שלמה היא שהחלטות אינן מבוססות על לקיחה בחשבון של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. כתוצאה מכך, לא נידונים ברצינות ולעומק ניירות עמדה, פתרונות חלופיים, ניתוחי עלות תועלת וכדומה.

מדוע חשוב ניהול מרכזי במצב משברי? התאוריות הניהוליות מדגישות את הצד הפורמלי, ומציינות כי הבסיס לעבודה יעילה הוא הגדרה ברורה של תחומי טיפול וסמכויות. בעיקר בעבודת מטה ובתיאום מול השטח

בעיה נוספת בתחום קבלת החלטות שלא על סמך עבודת מטה מסודרת היא בלעדיות היתר של הידע המצוי ברשות יחידות המטה, עד כדי כך שהן אינן מתייחסות במידה מספקת לתשומות מיחידות הקו ("השטח") שלעיתים קרובות הן אלה שרואות את המצב נכונה.

הסיבה לחוסר בעבודת מטה, או לעבודת מטה לא נכונה, נעוצה בין היתר בכך שבישראל הנושא איננו נלמד לעומק בקורסי ניהול. בעבר, עד שנות ה-80 של המאה שעברה, הנושא היה סדר היום של המנהל הציבורי בישראל. זאת כאשר המדינה היתה קטנה וצרכי עבודות המטה היו יותר מצומצמים. גידול המדינה ועימה הוספת מערכים ארגוניים מורכבים לא קיבל את המענה המתאים. במקום שלימוד ויישום הנושא ישתדרגו עם השנים, התרחש תהליך הפוך של התעלמות מהנושא ותחושה שהדברים יסתדרו בעצמם.

ראוי לפתוח צוהר למצב בארה"ב ולהשוותו לישראל. כאשר מתעורר משבר לאומי בתחום הציבורי, מקובל בארה"ב להקים "כח משימה" (Task force) שתפקידו להתמודד עם המשבר באופן היעיל ביותר ולפי עקרונות של עבודת מטה נכונה. כח משימה הוא מתודולוגיה מוכרת בתחום הניהול הציבורי בארה"ב.

ראוי להתבונן במצב בארה"ב בהשוואה לישראל. כשמתעורר משבר לאומי בתחום הציבורי, מקובל בארה"ב להקים "כח משימה" שתפקידו להתמודד עם המשבר ביעילות ולפי עקרונות עבודת מטה נכונה

הגדרת "כח משימה" הוא ארגון ייעודי וזמני בד"כ בתחום המגזר הציבורי שמוקם לצורך פתרון בעיה ייעודית ומוגדרת ושותפים בו גורמי הממשל הרלוונטיים וגם מומחים בתחום שהם חלק בלתי נפרד מפעילות "כח המשימה". לכח זה ניתנות סמכויות להמליץ, להחליט ולבצע ועם הקמתו נקבע למי הוא מדווח. מקובל לראות בו מתכונת ניהולית המאופיינת בהחלטות איכותיות ומחויבות גבוהה של החברים בו.

בהמשך לממצאיה והצעותיה של ועדת הקורונה של הכנסת – נשאר רק לשאול מדוע לאחר שהתגלה המשבר לא הוקם בישראל "כח משימה" ייעודי, כמקובל בארה"ב, שככל הנראה היה יכול לטפל במשבר בצורה טובה יותר ממה שנעשה כיום? מדוע אנחנו מתעקשים להמציא את הגלגל ולא לומדים מניסיון אחרים?

ד"ר אבנר ברנע הוא מרצה בבית הספר למנהל עסקים, האקדמית נתניה, בכיר לשעבר בשב"כ ואוהד ספורט.(אוהד מנצ׳סטר יונייטד מילדות). מתגורר בתל אביב

שתף באמצעות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב print
הדפסה
מיון חדשות ועדכונים
קטגוריות
אירועים קרובים
מה עוד חדש?
קישורים שימושיים

קרנות הוקרה וסיוע – חרבות ברזל

 

המכללה האקדמית נתניה גאה בסטודנטיות ובסטודנטים המשרתים במילואים, המתנדבים בפעילויות השונות, העוסקים בפעולות הבטחון וההגנה השונות. בתקופה מאתגרת וכואבת זו, אנו עושים כל מה שביכולתנו על-מנת לאפשר לכם להתנהל בשגרת החרום.

בנוסף למפורט במתווה ההתאמות וההקלות לכלל הסטודנטים ולמשרתים במילואים ובכוחות הבטחון, מציעה המכללה אפיקי סיוע נוספים לסטודנטים:

מענק בסך 1,000 ש"ח לסטודנטיות ולסטודנטים שגויסו בצו 8 למילואים. המענק הועבר למשרתים אשר עדכנו אותנו. במידה וטרם עשית זאת – נודה לעדכון כאן.

קרן חירום ע"ש רחל עזריה ז"ל – הקרן מעניקה מלגות לסטודנטים משרתים במילואים שנקלעו לקשיים כלכליים וכן למי שהם או בני משפחתם נפגעו באופן ישיר מהלחימה. לצורך הגשה יש להתחבר לפורטל הסטודנטים.

שירות לסיוע נפשי–  כדי להקל על הקושי הרב הנובע מהאירועים הטרגיים שאנחנו עוברים, המכללה תממן 2 פגישות עם פסיכולוג.ית לכל סטודנט.ית הזקוק.ה לכך וכן תסבסד עוד 4 פגישות בהמשך בהתאם לצורך.

השירות ניתן על ידי מכון טריאס-שריג בעל נסיון רב בעבודה במוסדות אקדמיים.  פניות ניתן להתקשר למכון בימים אי-הי, בין השעות 8:00-17:00 בטלפון 03-6483102 או גם לכתוב מייל אל [email protected]

במקרים דחופים, ניתן להתקשר גם עד שעות הערב לטלפון 054-5317899. למידע נוסף לפנות למדור מלגות: [email protected] ;

מוקדי סיוע נפשי חיצוניים, דרכם ניתן לקבל תמיכה

*      הקו החם של עמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) בטלפון: 1201, שלוחה 6

*     סה"ר – סיוע והקשבה ברשת – ניתן לפנות אליהם בצ'אט דרך האתר שלהם

*      קו הסיוע והתמיכה של עמותת נט"ל (נפגעי טראומה 1-800-363-363

 

אנו מייחלים כי חג החנוכה יביא עמו אור גדול ובשורות טובות

הודעות לסטודנטים

בהתאם להוראות פיקוד העורף:

בהישמע אזעקה במכללה עליכם להגיע תוך דקה וחצי למרחבים המגונים או לגרמי המדרגות הקרובים ביותר, יש להתרחק מחלונות, תמונות ופתחים

ולהישאר במשך כעשר דקות לפחות במרחב המוגן.

 

להלן רשימת המקומות המגונים:

 

בניין 1:

קומת כניסה – חדר מורים ליד המעלית.

קומה 1 – ממ"ד סיפריה.

קומה 2 – אולפני טלוויזיה ליד המעלית.

 

 בניין 2:

גרמי המדרגות – הנמצאים בכל הקומות 0,1,2 {לרדת חצי קומה רחוק מהדלתות}

ממ"ד קומה 1- הרדיו 106 {קומת משרדים 1 -}

 

לשאלות נוספות ניתן לפנות למנהל הבטחון –   054-6929244

הודעות לסגל

תאריך:  18.10.2023 – דיור למפונים במעונות המכללה האקדמית נתניה

שלום רב,

חברת איסתא נכסים, המפעילה את מעונות הסטודנטים במכללה האקדמית נתניה החלה לשכן בשבוע שעבר, תושבים מאזור הדרום והצפון בחלק מחדרי המעונות.

מדובר על דירות סטודיו לזוגות על בסיס מקום פנוי.

כרגע הוקצו למעלה מ-20 דירות פנויות לטובת הפרויקט.

הדירות מאובזרות באופן מלא הכולל מקלחת ושירותים, מיזוג, טלוויזיה עם חיבור למחשב, מטבח ובו מיקרוגל, קומקום וכיריים חשמליים.

המגורים במעונות הינם בחינם לגמרי

יצוין לחיוב שיתוף הפעולה:

* הקהילה המקומית בקרית השרון אשר תרמה ציוד, מזון יבש חטיפים שמיכות כריות, טואלטיקה וכיו"ב.

* מאפיית לחם האופים שמסייעת גם אך לא רק בארוחות בוקר לדיירים אלה.

* הקולג'ים גם נתן לנו אפשרות להכניס את הדיירים בשעות מסוימות לבריכה ולמכון הכושר.

המעוניין להפנות משפחות מקו העימות למגורים במעונות או לסייע בתרומה של ציוד, מזון או כל דבר אחר, יפנה לשמואל לסרי מנהל מתחם המעונות בנייד 054-3261268 (אם אין מענה נא לשלוח וואטסאפ).

בע"ה יגיעו ימים טובים יותר וביחד ננצח.

בברכה,
שמואל לסרי
מנהל מתחם המעונות

תאריך:  12.10.2023

לידיעתכם : בשל המצב הבטחוני, כל הבחינות מוקפאות. נעדכן בהמשך לגבי המועדים החדשים. מאחלים לכולם ימים רגועים.

תאריך:  12.10.2023

בשלב זה לא מתקיימים לימודים ובחינות בקמפוס המכללה